Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) adalah kurikulum yang digubal berdasarkan kurikulum tahfiz al-Quran dari pelbagai institusi pendidikan agama yang diselaraskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Jawatankuasa Kurikulum Agama Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran Dan Pendidikan Agama Islam (LEPAI) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) KBT menggabungkan dua komponen mata pelajaran tahfiz al Quran dengan sebahagian mata pelajaran sedia ada dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Pengintegrasian komponen ini diharap dapat melahirkan generasi pelajar yang menghafaz al-Quran (al-hafiz), menguasai dan mengamalkan ilmu-ilmu al-Quran di samping ilmu-ilmu lain. KBT ini juga akan memastikan pelajar dapat menamatkan hafazan 30 juzuk al-Quran dalam masa 5 tahun pengajian di peringkat sekolah menengah.
OBJEKTIF
Objektif KBT adalah seperti berikut :
- Melahirkan modal insan yang menghafaz dan memahami 30 juzu’ al-Quran
- Melahirkan modal insan yang boleh menjalinkan hubungan dengan Allah, sesama manusia dan dengan kejadian alam berdasarkan kepada al-Quran dan al-Sunnah
- Melahirkan modal insan yang mahir dalam bidang keagamaan dan profesional berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah
- Melahirkan modal insan yang berupaya memberi pandangan dalam menyelesaikan masalah, memaksimumkan keupayaan berfikir serta berfikiran kreatif dan inovatif.
BAHASA PENGANTAR BAGI MATA PELAJARAN
Bahasa pengantar bagi mata pelajaran kurikulum tahfiz ialah bahasa Arab
manakala mata pelajaran KBSM adalah dalam bahasa Melayu atau bahasa
Inggeris.
PENTAKSIRAN DAN PELAPORAN
Pentaksiran KBT adalah dengan menggunakan kaedah Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) di peringkat menengah rendah seperti mana mata pelajaran lain
yang dilaksanakan di sekolah-sekolah KPM. Panduan Perkembangan
Pembelajaran Murid (PPPM) dan instrumen pentaksiran akan digunakan bagi
dua mata pelajaran berikut:
- Hifz al-Quran.
- Maharat al-Quran
Pelaporan akhir KBT di peringkat menengah rendah adalah seperti berikut :
Pelaporan Pentaksiran Pusat
Pelaporan Pentaksiran Sekolah
Pelaporan Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum (PAJSK)
Pelaporan Psikometrik.
·
Sijil pencapaian hafazan akan dikeluarkan kepada murid menengah rendah.
Pada peringkat menengah atas pula, pentaksiran berdasarkan kepada
peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan murid akan menerima Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM). Mata pelajaran Hifz al-Quran dan Maharat Al-quran akan
disenaraikan sebagai mata pelajaran dalam SPM
Sijil pencapaian hafazan akan dikeluarkan kepada murid menengah atas.
PENUTUP
Hasrat KPM untuk melahirkan golongan profesional hafiz yang berdaya kepemimpinan mantap dan seimbang dapat memberi sumbangan besar kepada transformasi pendidikan negara. Kejayaan pelaksanaan KBT amat bergantung kepada komitmen yang tinggi dan usaha gigih semua pihak demi kebaikan dan kemanfaatan agama, bangsa dan negara.
PENUTUP
Hasrat KPM untuk melahirkan golongan profesional hafiz yang berdaya kepemimpinan mantap dan seimbang dapat memberi sumbangan besar kepada transformasi pendidikan negara. Kejayaan pelaksanaan KBT amat bergantung kepada komitmen yang tinggi dan usaha gigih semua pihak demi kebaikan dan kemanfaatan agama, bangsa dan negara.
No comments:
Post a Comment